Le Mans

V červenci letošního roku se náš tým po úporné roční přípravě zúčastnil legendárního závodu LE MANS CLASSIC. V tomto závodě mohou startovat jen skutečné závodní speciály, které se někdy v minulosti účastnily vytrvalostního závodu 24 hodin v Le Mans. Z Československých automobilů to byl malý vozík Aero Minor, který dosáhl úspěchu v letech 1949, 1950 a Škoda Sport 1100, který se závodu účastnil v roce 1950, ale bez úspěchu, protože nevydržel motor.

V naší sbírce historických vozů stojí Minor, který se však Le Mans přímo neúčastnil, ale pochází z tipové řady několika vyrobených závodních speciálů. Také tam stojí Škoda Sport 1100 - jeden ze dvou vyrobených vozů, který se autenticky v roce 1950 24 hodin v Le Mans účastnil. Nakonec jsme se rozhodli pro start se Škodovkou - jednak z nostalgie, že se vrací na staré bojiště ale také z praktického důvodu, že motor 1100 ccm sliboval vyšší výkon než 750 ccm Minor.

Mechanici Mirek Makarius a Milan Pěkný za půl roku auto rozdělali do šroubků a zase smontovali v excelentní kvalitě. Zároveň doladili i vzhled a estetiku, takže se auto vrátilo vyzáží do roku 1950.

Protože se mi nepodařilo najít společnou řeč s okruhovou školou pana Patery v Mostě, nestal jsem se držitelem platné okruhové licence a bylo nutno do týmu přijmout dva jezdce, kteří takovou podmínku splní. Volba padla na Miroslava Krejsu, který zajistil dopravu týmu a auta na závody a Miroslava Svobodu, který pomohl organizačně a finančně. Volba to byla správná, protože Krejsa - týmová jednička nasadil od startu pekelné tempo a deklasoval výrazně mladší a silnější automobilové soupeře. Jeho způsob jízdy se stal velmi rychle v Le Mans populární a v krátkém okamžiku, kdy auto stálo v depu pro výměnu těsnění pod hlavou (v rekordním čase vyměnil Milan Pěkný) vládl v řadách diváků smutek, že další výkon tohoto jezdce je už nepobaví. Výjezd z depa Mirka Krejsy na trať ocenili diváci hlavních tribun potleskem. Mirek Svoboda, jako týmová dvojka, který v Le Mans debutoval se statečně snažil udržet pozice, které Krejza vybojoval a pokud možno šetřit auto. Podařilo se to bez větších ztrát kromě pomačkaného předku vozu, kterým před sebou hrnul "kačírek" při několika nedobrovolných výletech z tratě.

Máme nezapomenutelný zážitek, dosahli jsme senzačního úspěchu umístěním na 15. místě z 69 startujících, jsme lehčí o dost peněz a to je zhruba vše z Le mans.